Bali

24 augustus 2017 - Kuta, Indonesië

Zo...aangekomen op onze laatste bestemming, Bali. Wat is het hier veranderd vergeleken met 7 jaar geleden! De accomodaties waar we eerder zaten zijn nu haast niet meer te betalen. We hebben een kleinschalig hotel geboekt dat al heel lang bestaat. De kamers zijn prima en de locatie is top! Vlakbij het strand, midden in het centrum van Kuta. Vanwege de dialyses kunnen we niet naar Lombok of Flores, dat bewaren we voor een andere keer.
Over dialyse gesproken...dit is de beste locatie ever! Een splinternieuwe kliniek speciaal voor toeristen. De enige die alle mails (die Fabian van tevoren stuurde, ook naar de ziekenhuizen op Java) beantwoordde en daadwerkelijk oo de hoogte was van zijn komst. Het loopt als een trein. Geen uren wachten op registraties of bloeduitslagen. Een verademing. De verplegers in het algemeen in Indonesië zijn zo lief en zorgzaam! Ze doen alles voor hun patiënten.
De patiënt komt hier standaard dialyseren met 'aanhang'. Hele families gaan mee, dat is hier normaal. De één masseert de voeten, de ander voert het eten en weer een ander verzorgt het drinken. Ze vinden het gek dat Fabian alleen komt met de taxi, zonder begeleiding. Waar zit hem dat nu in? Mogelijk in het feit dat de patiënten hier over het algemeen zieker zijn, of zich zieker gedragen. Ze worden in rolstoelen naar binnen gereden en liggen er doodziek bij. Dan is Fabian ondanks alles een stuk flinker. De behandelingen zijn natuurlijk ook anders. Ze dialyseren hier bijvoorbeeld meerdere malen met één nier. Bij ons ondenkbaar!

De eerste dagen hier hebben we voornamelijk doorgebracht aan het strand. Kilometers gelopen langs de vloedlijn, prachtig. De kinderen hebben plezier. Wegrennen voor  de golven en 'bodyraften' zoals Dirk dat noemt. We vermaken ons hier prima!
Ook helpen we we de Bali Sea Turtle Society om baby schildpadjes uit te zetten in zee.
De BSTS zet zich in om de zeeschildpadden te beschermen. De schildpadden leggen nog steeds hun eieren op het drukke strand van Kuta. Deze organisatie lokaliseert de nesten en stelt de eieren vervolgens veilig door ze naar een afgeschermde broedplaats te brengen.Na het uitkomen van de eieren kun je helpen de kleine schildpadjes vrij te laten in de zee.
We krijgen ieder een bakje met daarin een babyschildpad en staan vervolgens met honderden mensen op rij op het strand. Er worden deze keer 350 schildpadjes los gelaten. Ze zijn net uit hun eitjes gekropen. Dit gebeurt meerdere keren per week in het broedseizoen. Slechts 1 op de duizend zal daadwerkelijk overleven...
Het is zo'n schattig gezicht!
Tientallen van die kleine zwarte frummels die zich door het mulle zand slepen om zich vervolgens door een grote golf mee te laten voeren de grote oceaan in.
Een bijzonder tafereel.

Na een paar dagen Kuta beach gaan we de zuidkant verder verkennen. We trekken in 1 dag langs de stranden van Nusa dua, Pandawa en Dreamland om vervolgens te eindigen bij de prachtige kliffen van Uluwatu. Hier kijken we de zonsondergang en aanschouwen we de kecak dans.
Een verhaal over twee geliefden Rama en Sita uitgebeeld in zang en dans. Dit moet je gezien hebben, zo ontzettend mooi!
We drinken nog kopi luwak bij een koffieplantage in de buurt. Die stond op de lijst, dat wilden we zo graag een keer proeven.
Het smaakte echt lekker! Wel ontzettend duur maar we nemen toch een zakje bonen mee naar huis.

Zon, zee, strand, lekker eten, prachtige natuur en cultuur. De komende dagen vermaken we ons hier wel! Er is nog zoveel te zien...

1. Heit en Mem:
    23 augustus 2017
    Geweldig allemaal weer, mooie verhalen mooie foto,s. Goed om te zien dat Dirk en Nellie zich vermaken. Dialyse verloopt uitstekend lezen we. Allemaal goede berichten. Blij toe. Geniet er van. Groeten en een dikke tut.
  2. Ineke:
    23 augustus 2017
    Wat gaaf....die schildpadjes. Heerlijk zo de zee....de prachtige zonsondergang....de dans....Super.